Dzień 2.

Niełatwy poranek

Wieczorna nauka węgierskiego wywołała jednak ból głowy. To trudny język i ciężko wchodzi. Poranne przygotowania do wyjazdu zabrały nam nieco więcej czasu niż pierwotnie zakładaliśmy:) Ruszyliśmy z godzinnym poślizgiem. Kiedy jednak już zaczęliśmy jechać, z każdą minutą dzień stawał się piękniejszy 🙂 Ja już nie chcę uczyć się węgierskiego od Csaby ! Choć to dobry nauczyciel, można nawet powiedzieć, że to jego zawód. Niestety wieloletnie obcowanie z Polakami na jednej z  brytyjskich wysepek zbudowało w nim przekonanie, że konsumpcja alkoholu to nasza tradycja, a tak przecież nie jest.

Przygotowania do wyjazdu

Trasa

Tego dnia pokonaliśmy 466 km.

Ruszamy z Mohacsu i szybko docieramy do granicy chorwackiej (12 km). Już w Chorwacji zjadamy lekkie śniadanie i przelatujemy przez ten kraj korzystając z autostrady zaczynającej się koło Osijeku. Granicę z Bośnią i Hercegowiną przekraczamy w Slavonskim Brodzie, gdyż przejście w Bosanskim Samacu, nasz pierwotny punkt trasy, nadal jest zamknięte. Już na granicy naszą uwagę zwracają ciężkie deszczowe chmury wiszące na bośniackimi wzgórzami.  Nasza trasa początkowo wije się wzdłuż Sawy, by po chwili wić się już wokół wzgórz i wokół tych deszczowych chmur. Tak się nawywijała, że w Modricy łapie nas pierwszy deszcz. Decydujemy się na krótki postój i przeczekanie najgorszych opadów.

Modrica wita nas deszczem

Wypijamy kawę, zjadamy po batoniku i ruszamy w mozolną jazdę po Bośni z nadzieją dotarcia do Visegradu. Mijamy Modricę i rzekę Bośnię, która miesiąc wcześniej wymiotła wszystko na swojej drodze. Widok rozrytego powodzią koryta rzeki budzi grozę. Po minięciu Gradacaca, w Srebreniku zjadamy dobry obiad podany w samą porę 🙂 Potem, po minięciu Vlasenicy, jedziemy fragmentami naszej trasy z 2006 roku. Trafiamy na przełęcz pomiędzy Vlasenicą i Partizan Poljem, która ponownie sprawiła nam frajdę swoimi winklami. Tempo jazdy nie jest jednak wysokie z uwagi na kręte drogi i osunięcia ziemi – ślady po katastrofalnej powodzi z maja tego roku.  Przez całe popołudnie jedziemy pod zachmurzonym w dużej częsic niebem. To pozostałości burz, które jeszcze dzień wcześniej zalewały Bośnię. Nie decydujemy się na przebijanie przez góry do Visegradu z uwagi na późną porę i niepewną pogodę. Jedziemy trasą przez Han-Pjesak, Sokolac i Rogaticę i docieramy do Visegradu od południoweg0-zachodu już po zachodzie słońca. Do naszego zakwaterowania docieramy około 21:00. Apratmen Dimitrieski jest naprawdę przestronny. Po długim dniu miło spędzamy wieczór i nie mamy ochoty na wychodzenie z naszego locum.

Wideorelacja

Ten film jest próbką naszego podróżowania po Bośni. Obejmuje odcinek jaki pokonaliśmy popołudniu, już po minięciu Tuzli i uwolnieniu się z najbardziej zatłoczonych dróg. Mogliśmy zakosztować spokojnej i płynnej jazdy po lokalnych drogach wijących się wzdłuż koryt rzek, przez bośniackie góry i wyżyny (polja).

Dzień 2. Odcinek Tuzla-Visegrad

Wyszegrad

To pięknie położone miasteczko słynie z mostu. Zbudowany w 1577 roku most stał się bohaterem książki Most na Drinie napisanej przez Ivo Andricia pochodzącego z Wyszgradu. Ten jugosłowiański pisarz otrzymał nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Kiedy podziwiamy to dzieło tureckiego architekta Sinana, zbudowane przez Mehmeda Paszę Sokolovia, trudno uwierzyć, że w 1992 roku serbskie bojówki bezlitośnie mordowały na tym moście niewinnych bośniackich cywilów. Podróżując po krajach dawnej Jugosławii, najnowsza historia zmusza do częstych refleksji. Chętni mogą przypomnieć sobie ten czarny rozdział historii – historię wojny w Bośni i Hercegowinie.

Visegrad, BiH
Pochodzący z 1577 roku most nad Driną zbudowany przez Mehmeda Paszę Sokolovicia w Wyszegradzie, wpisany na listę UNESCO. Ma 180 metrów długości.

Dimitreski Apartments Visegrad
Dimitrieski Apartman – Visegradc – Za chwilę ruszymy w dalszą podróż.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )